Nenechte se zmást. Tyhle filmy klamou názvem.

| | , , ,

Chtěli jste si pustit skvělý film, o kterém jste slyšeli od známých, ale s uplynulými minutami zjišťujete, že vaši kamarádi vám zřejmě doporučili nějaký brak? Nemusí jít nutně o nedostatek vkusu u vašich blízkých, některé z nejhorších filmů totiž (zřejmě ne náhodou) nesou stejný název jako kvalitní snímky. Tato shoda jmen pak může vést k nemilé ztrátě času. Připravili jsme pro vás výběr těch nejhorších filmů, které se snaží tvářit jako jejich kvalitnější jmenovci. Uvedená procenta hodnocení vycházejí z údajů na ČSFD.

Neudělejte monstrózní chybu!

Aby byl zmatek dokonalý, oba filmy s českým názvem Monstrum vznikly v roce 2008 a i ve stopáži se liší pouze o jedinou minutu. Navíc jsou vizuály obou snímků laděné do zelené, ale tady už podobnost končí a rozdíl v hodnocení diváků hovoří za vše.

Zatímco Monstrum (Cloverfield) režiséra Matta Reevese (Úsvit planety opic, Batman 2022) je strhujícím sci-fi filmem, zpracovaným formou found footage a úvodem do rozrůstajícího se Cloverfield universe. Monstrum (Monster) je při nejlepším céčkový pokus o sci-fi horor, v němž se obří chobotnice prohání ulicemi Tokia a bídné efekty se snaží zakrývat rádoby autentickými nedostatky videozáznamu.

Nenechte se zmást názvem, abyste hodinu a půl svého času nevyhodili oknem. Cloverfield je výborný žánrový film a určitě stojí za vidění. Následně pak můžete hlouběji pronikat do tohoto světa (tzv. Cloververse), za kterým stojí J. J. Abrams.

Hasta la vista Terminátoři!

Kultovní filmy Jamese Camerona s názvem Terminátor (zejména I. a II. díl) jsou v žánru sci-fi naprostou klasikou. Kdo by neznal málomluvného robota z budoucnosti v podání Arnolda Schwarzeneggera.

Americká produkční společnost Asylum, která s oblibou parazituje na zavedených značkách, se rozhodla využít toho, že v roce 2009 šlo do kin(nepříliš povedené) pokračování Terminator Salvation a vypustilo v témže roce vlastní snímek s názvem Terminátoři.

Neznámí herci v kombinaci s neznámým režisérem vytvořili pokus o film, který si právem na ČSFD vysloužil pouhých 14 %. A diváci se v recenzích nedrželi zpátky. Jeden příklad za všechny: „Docela sra*ka. Co blázním…Docela? Vždyť to je sra*ka totální. Nějací roboti, kteří vypadají jako ču*áci bojují proti takové té klasické americké hrstce přeživších, která vypadá jako ču*áci taky. Kdo myslíte, že zvítězí? No přece ču*áci. Fakt film totálně o ho*ně. Nedívejte se na něj, je to vážně naprostá sra*ka. ODPAD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!“ Tohle hodnocení hovoří za vše.

Která mumie by se měla vrátit do hrobu?

Oživlé balzamované mrtvoly obalené rozpadajícícm se fáčem jsou tématem filmů už od roku 1932. My jsme však Mumii se skvělým Borisem Karloffem vynechali a náš výběr jsme zúžili na mumie současnější, a ty jsou hned tři.

Za nejkratší konec tahá v této trojici Mumie (Legend of the Mummy) z roku 1998. Přestože se jedná o adaptaci knihy Brama Stokera (autora Drákuly), slabé herecké obsazení a nekvalitní režisér udělali své. Mistr hororu by se v jistě v hrobě obracel, kdyby nebyl zpopelněn v londýnském krematoriu Golders Green.

Sice nejnovější, ale poměrně neúspěšná je čínsko-americká Mumie (The Mummy) s Tomem Cruisem z roku 2017. Kromě Cruise se v akčním filmu objeví i Russel Crowe (Gladiátor, Bídníci, Čistá duše) a režie se ujal Alex Kurtzman, který se podílel také na scénářích pro Star Trek, Transformers, Mission Impossible nebo kontroverzní Kovbojové a vetřelci. Film není vyložený propadák, ale svým úspěchem a oblibou se nemůže měřit s trilogií s Brendanem Fraserem.

Mumie z roku 1999 jako jediná zvolila formát rodinné sci-fi/komedie. Brendan Fraser (Král džungle, Cesta do středu Země) v hlavní roli spolu s Rachel Weisz (Constantine, Fontána), vytvořili zábavnou dvojici, kolem které se točí akce s mumiemi. Efekty byly na tehdejší dobu solidní, zápletka obstojná a gagy a humor povedené. Mumie se dočkala pokračování v roce 2001 pod názvem Mumie se vrací a v roce 2008 se trilogie uzavřela filmem Hrob dračího císaře. Podle hodnocení diváku na ČSFD měla kvalita snímků klesající tendenci, všechny tři si však drží solidní úroveň a jde o zábavnou podívanou pro celou rodinu.

Čtyřikrát a dost?

Název Terminál je u filmařů zjevně velmi oblíbený. V české verzi pod tímto jménem známe přinejmenším čtyři filmy, jejichž kvalita, a na ni navazující hodnocení, se dost liší.

Nejslabší z terminálů se v angličtině jmenuje Terminal Error a skutečně se jedná o pořádnou chybu. Snímek z roku 2002 se nemůže opřít o žádné velké jméno, známého režiséra ani kvalitní efekty. Téma zničení světa také není vrcholem originality, a tak je tento filmový pokus po právu na chvostu čtveřice

Stejnojmenný televizní horor Terminál z roku 1996 má výhodu v tom, že se jedná o adaptaci knihy oblíbeného Robina Cooka. Na filmu je však jasně patrné, že se jedná o kousek z televizní produkce a vzhledem ke 37 % na ČSFD je to záležitost koukatelná jen s dávkou sebezapření.

S Terminálem z roku 2018 se kvalita přehoupne do horní poloviny spektra, i když jen lehce. Příběhu o tvrdém osudu a krvavé pomstě pomáhají hlavně známější herci jako Margot Robbie, kterou si budete pamatovat jako Harley Quinn ze Suicide Squad, spolu s ní ve filmu hraje britský herec Simon Pegg (Star Trek, Soumrak mrtvých) a komik Mike Myers (Waynův svět, Austin Powers, Shrek).

Jednoznačně nejlepším z uvedených filmů je Terminál z roku 2004. Tom Hanks v hlavní roli a Steven Spielberg v režisérské židli jsou zárukou kvalitní podívané. Film popisuje skutečný příběh muže z východní Evropy, který přijíždí do New Yorku a netuší, že během dlouhého letu proběhl v jeho zemi vojenský převrat. Nesmí tak po příletu vstoupit na území USA. Bezprizorní, s pasem neexistující země, musí strávit nečekaně dlouhou dobu v tranzitní části Kennedyho letiště a čekat, až v jeho zemi skončí občanská válka. Film určitě stojí za vidění.

Ztracený svět nemusí být ztracený čas

Milovníci dinosaurů a pravěku mají Jurský park a všechna jeho pokračování určitě v malíčku. Spielbergova série vychází z tvorby Michaela Crichtona a druhý díl z roku 1997 nese název Ztracený svět. Pokračování přímo navazuje na děje Jurského parku, kasovního trháku z roku 1993, jehož počítačové efekty předběhly dobu a jsou i po třiceti letech stále koukatelné.

V roce 1998 však vznikl jiný Ztracený svět na motivy známé dobrodružné knihy Arthura Conana Doyla. Na hodnocení filmu se podepisují hlavně laciné efekty. Není však bezu zajímavosti, že pod hudební složkou je podepsán skladatel Milan Kymlička, mimo jiné držitel Českého lva za hudbu k filmu Mazaný Filip.

Den nezávislosti? Kvalita je závislá na roku vzniku.

Den nezávislosti (Independent‘ Day) z roku 2016 je katastrofický snímek nejen vzhledem k námětu. Studio Asylum se orzhodlo přiživit na značce, kterou ve stejném roce po dvaceti letech oživil režisér Roland Emmerich (Godzilla, Hvězdná brána), když přišel s volným pokračováním svého trháku pod názvem Den Nezávislosti: Nový útok. Každý, kdo v roce 2016 hledal na internetu tento blockbuster a omylem se dostal k výtvoru od Asylum, byl jistě nemile překvapen.

Původní Den nezávislosti s Willem Smithem (Muži v černém, Já, legenda) v hlavní roli je naopak povedeným sci-fi, které je protkané kvalitním „chlapským“ humorem a dýchá z něj to nejlepší z devadesátek. V obsazení se objevil také Jeff Goldblum (Moucha, Grandhotel Budapešť) a Bill Pullman (Equalizer, Lost Highway) a pod soundtrackem je podepsán David Arnold, který napsal k pěti bondovkám..


Tento text mohl vzniknout díky podpoře našich partnerů, mezi které patří i:

Chcete také podpořit zcela nezávislé, apolitické a pozitivní médium a stát se naším partnerem?

Napište nám na: redakce@nocnik.online

Předchozí

Začíná Suchej únor – Vydržíte měsíc nepít?

Umělci spojí síly v aukci pro Bečvu

Další