Studentský film Za hranice ukáže totalitní Zlín roku 2032

| | , , ,

Česká lidová republika je v sevření totalitářského systému, zatímco Zlín je moderním prosperujícím městským státem. Alespoň tak tomu je v připravovaném bakalářském filmu studentů Ateliéru Audiovize z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Finance se tvůrcům podařilo získat prostřednictvím crowdfundingové kampaně, můžeme se tak těšit na sci-fi snímek z blízké dystopické budoucnosti, který by i díky vizuálním efektům mohl zaujmout širší publikum.

Scénář snímku Za hranice, jehož název až překvapivě odpovídá poměrům dnešní doby, vznikal poslední rok a půl. Cílem filmu je poukázat na křehkost lidské svobody a nezdolnost lidského odhodlání. Hlavní hrdina Miro se spolu se svým přítelem Jurajem, snaží utéci za lepší budoucností do Zlína. Hranice jsou však přísně hlídané a režim má o občanech absolutní přehled. Zdánlivě nemožný útěk komplikuje Mirova vázanost na svojí matku Martu. V sázce je tak nejen touha po svobodě, ale také ztráta rodiny.

„Projekt Za hranice je pro mě srdcovou záležitostí, neboť se dotýká nejen mých osobních témat, ale i témat, které prožívá v dnešní době každý z nás. Všichni pociťujeme útlak a ztrátu svobody. Občas je boj marný a jedinou možnou cestou se stává útěk…“ zmiňuje režisér projektu Dominik Zbořil. Obrazovou stránku filmu do velké míry spoluutvářejí vizuální efekty.

Pomocí technik jako je např. dokreslování různých částí obrazu (tvz. ‘matte painting’) nebo dosazování vymodelovaných 3D objektů do originálního záběru jsou studenti schopni vtisknout oběma státům jedinečnou tvář. Česká lidová republika se topí ve smogu způsobeným těžkým průmyslem, zatímco Zlín je moderní stát založený na ekologii a všeobecné sociální prosperitě.

“V rámci vizuální stránky filmu nechceme pouze kopírovat a rekonstruovat totalitní atmosféru v Československu nebo jiných bývalých zemí východního bloku, ale spíše se pokoušíme o vytvoření vlastní vize dvou futuristických států. Každý ale pod zcela jinou ideologií,” vysvětluje Jan Pavelka za vizuální efekty.

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně je jediná státní škola, na které se obor Vizuálních efektů vyučuje. Obor vede akademický malíř Boris Masník, uznávaný výtvarník, VFX supervizor a v neposlední řadě jeden ze specialistů v oblasti filmového triku v Česku. Spolupracoval na nespočtu českých i zahraničních projektů, například na minisérii HBO Hořící keř nebo pohádkách Anděl Páně či Arabela.

Pro natáčení využijí studenti vícero lokací ve zlínském kraji, natáčet se bude mimo jiné ve Zlíně, Přerově nebo Vsetíně. “Při výběru lokací pro nás bylo stěžejní, aby co nejvíce odpovídaly popisu z příběhu. Neděláme tu žádný Hollywood, abychom obě místa zvládli věrohodně vystavět ‘od nuly’. Plánujeme natáčet na reálném základu a triky si pomůžeme jen tam, kde nám realita nebude stačit,” dodává Veronika Bočková za vizuální efekty.

Hlavní roli Mira hraje Kryštof Malec z Těšínského divadla, jeho mámu Alžběta Mahdalová ze Slováckého divadla v Uherském hradišti a přítele Juraje Jan Šťava z divadla Šumperk.


Tento příspěvek mohl vzniknout díky podpoře našich partnerů, mezi které patří i:

Chcete také podpořit zcela nezávislé, apolitické a pozitivní médium a stát se naším partnerem?

Napište nám na: redakce@nocnik.online

Předchozí

ROZHOVOR: Lidé na Kalhotkomatu utratí ročně miliony za nošené prádlo

Muzeum jihovýchodní Moravy po více než půl roce otevírá

Další